Biblioteka w statucie szkoły

Rozdział 4
Organizacja biblioteki szkolnej

§ 35. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.

§ 36. Do zbiorów bibliotecznych należą:

  1. programy, podręczniki szkolne, materiały edukacyjne;
  2. lektury;
  3. wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej;
  4. wydania stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli;
  5. zbiory multimedialne.

§ 37. Biblioteka szkolna współpracuje z:

  1. uczniami w zakresie:
  1. rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów,
  2. pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku czytania i samokształcenia,
  3. rozbudzania u uczniów nawyku szacunku do podręczników
    i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie;
  4. nauczycielami w zakresie:
  1. udostępniania programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych
  2. udostępniania literatury metodycznej, naukowej oraz zbiorów multimedialnych,
  3. przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki.

§ 38. Do zadań biblioteki należą:

  1. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych,
  2. obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej,
  3. zaspakajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
  4. przysposabianie uczniów do samokształcenia, działania na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i korzystania z innych bibliotek, rozbudzania zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspakajanie potrzeb kulturalnych,
  5. propagowanie wśród uczniów i nauczycieli edukacji cyfrowej,
  6. wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  7. współpraca z nauczycielami w zakresie realizacji zajęć czytelniczych,
  8. pełnienie funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole.

§ 39. W bibliotece przeprowadzana jest inwentaryzacja księgozbioru z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r.
o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829).

§ 40. Szczegółowe zasady korzystania z zasobów bibliotecznych określa Regulamin Biblioteki Szkolnej Szkoły Podstawowej nr 53 im. Pawła Edmunda Strzeleckiego
w Poznaniu zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej.

Rozdział 4
Zadania nauczyciela bibliotekarza

§ 76. 1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:

  1. gromadzenie, ewidencja i opracowywanie zbiorów bibliotecznych;
  2. udostępnianie zbiorów bibliotecznych i udzielanie informacji bibliograficznych, źródłowych i tekstowych;
  3. poradnictwo w doborze odpowiedniej literatury;
  4. inwentaryzacja i selekcja zbiorów;
  5. udział w realizacji programu dydaktycznego i wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
  6. rozpoznawanie zainteresowań oraz innych potrzeb czytelniczych;
  7. wprowadzanie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa;
  8. prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki;
  9. praca indywidualna z uczniem;
  10. udział nauczyciela bibliotekarza w realizacji programu dydaktycznego i profilaktyczno-wychowawczego szkoły;
  11. systematyczne zapoznawanie się z nowymi ofertami wydawniczymi, wybór ofert zgodnie z zapotrzebowaniem nauczycieli i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów, możliwościami finansowymi;
  12. udostępnianie zbiorów użytkownikom;
  13. udzielanie informacji bibliograficznych, bibliotecznych, tekstowych, źródłowych;
  14. prowadzenie poradnictwa w doborze literatury;
  15. stosowanie różnych form upowszechniania czytelnictwa;
  16. współpraca ze środowiskiem lokalnym, innymi bibliotekami i instytucjami w zależności od potrzeb szkoły;
  17. opracowanie rocznego planu pracy biblioteki i nauczyciela bibliotekarza;
  18. prowadzenie dokumentacji bibliotecznej (dziennik biblioteki);
  19. gromadzenie, ewidencja i opracowywanie zbiorów bibliotecznych;
  20. prowadzenie archiwizacji danych bazy księgozbioru;
  21. prowadzenie warsztatu informacyjnego;
  22. sporządzanie statystyki półrocznej i końcoworocznej;
  23. konserwacja i selekcja księgozbioru;
  24. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów;
  25. pogłębianie i wyrabianie u uczniów nawyku czytania i samokształcenia;
  26. propagowanie dziedzictwa kultury narodowej i regionalnej;
  27. wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  28. pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych;
  29. informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów;
  30. uczestniczenie w organizacji imprez okolicznościowych zgodnie z harmonogramem;
  31. pomoc w doborze literatury;
  32. wspólne organizowanie imprez czytelniczych;
  33. współpraca ze środowiskiem lokalnym.
  34. Nauczyciel bibliotekarz na koniec roku kalendarzowego przekazuje stan wartościowy zbioru bibliotecznego do działu księgowości.
  35. Nauczyciel bibliotekarz sprawuje opiekę nad uczniami, którzy nie uczestniczą w zajęciach religii odbywających się w ciągu dnia szkolnego.
Skip to content