Rozdział 4
Organizacja biblioteki szkolnej
§ 35. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.
§ 36. Do zbiorów bibliotecznych należą:
- programy, podręczniki szkolne, materiały edukacyjne;
- lektury;
- wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej;
- wydania stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli;
- zbiory multimedialne.
§ 37. Biblioteka szkolna współpracuje z:
- uczniami w zakresie:
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów,
- pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku czytania i samokształcenia,
- rozbudzania u uczniów nawyku szacunku do podręczników
i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie; - nauczycielami w zakresie:
- udostępniania programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych
- udostępniania literatury metodycznej, naukowej oraz zbiorów multimedialnych,
- przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki.
§ 38. Do zadań biblioteki należą:
- gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych,
- obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej,
- zaspakajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
- przysposabianie uczniów do samokształcenia, działania na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i korzystania z innych bibliotek, rozbudzania zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspakajanie potrzeb kulturalnych,
- propagowanie wśród uczniów i nauczycieli edukacji cyfrowej,
- wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- współpraca z nauczycielami w zakresie realizacji zajęć czytelniczych,
- pełnienie funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole.
§ 39. W bibliotece przeprowadzana jest inwentaryzacja księgozbioru z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r.
o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829).
§ 40. Szczegółowe zasady korzystania z zasobów bibliotecznych określa Regulamin Biblioteki Szkolnej Szkoły Podstawowej nr 53 im. Pawła Edmunda Strzeleckiego
w Poznaniu zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej.
Rozdział 4
Zadania nauczyciela bibliotekarza
§ 76. 1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
- gromadzenie, ewidencja i opracowywanie zbiorów bibliotecznych;
- udostępnianie zbiorów bibliotecznych i udzielanie informacji bibliograficznych, źródłowych i tekstowych;
- poradnictwo w doborze odpowiedniej literatury;
- inwentaryzacja i selekcja zbiorów;
- udział w realizacji programu dydaktycznego i wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- rozpoznawanie zainteresowań oraz innych potrzeb czytelniczych;
- wprowadzanie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa;
- prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki;
- praca indywidualna z uczniem;
- udział nauczyciela bibliotekarza w realizacji programu dydaktycznego i profilaktyczno-wychowawczego szkoły;
- systematyczne zapoznawanie się z nowymi ofertami wydawniczymi, wybór ofert zgodnie z zapotrzebowaniem nauczycieli i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów, możliwościami finansowymi;
- udostępnianie zbiorów użytkownikom;
- udzielanie informacji bibliograficznych, bibliotecznych, tekstowych, źródłowych;
- prowadzenie poradnictwa w doborze literatury;
- stosowanie różnych form upowszechniania czytelnictwa;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, innymi bibliotekami i instytucjami w zależności od potrzeb szkoły;
- opracowanie rocznego planu pracy biblioteki i nauczyciela bibliotekarza;
- prowadzenie dokumentacji bibliotecznej (dziennik biblioteki);
- gromadzenie, ewidencja i opracowywanie zbiorów bibliotecznych;
- prowadzenie archiwizacji danych bazy księgozbioru;
- prowadzenie warsztatu informacyjnego;
- sporządzanie statystyki półrocznej i końcoworocznej;
- konserwacja i selekcja księgozbioru;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów;
- pogłębianie i wyrabianie u uczniów nawyku czytania i samokształcenia;
- propagowanie dziedzictwa kultury narodowej i regionalnej;
- wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych;
- informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów;
- uczestniczenie w organizacji imprez okolicznościowych zgodnie z harmonogramem;
- pomoc w doborze literatury;
- wspólne organizowanie imprez czytelniczych;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Nauczyciel bibliotekarz na koniec roku kalendarzowego przekazuje stan wartościowy zbioru bibliotecznego do działu księgowości.
- Nauczyciel bibliotekarz sprawuje opiekę nad uczniami, którzy nie uczestniczą w zajęciach religii odbywających się w ciągu dnia szkolnego.